
Intelligenta transportsystem leder till effektivare utryckning
Utryckningar kan bli effektivare och säkrare när bilister får meddelande om att ett utryckningsfordon är på väg till en olycka. Det är en av slutsatserna från ett projekt med forskare från Linköpings universitet och Statens väg- och transportinstitut.
Syftet med forskningen var att studera hur "collaborative intelligent transport systems" (C-ITS) kan bidra till ett säkrare, effektivare och mer hållbart transportsystem. Till exempel kan de skapa en säkrare interaktion mellan civila förare och utryckningsfordon genom så kallade EVA-meddelanden (Emergency Vehicle Approachning). Dessa meddelanden syns eller hörs i civila fordon för att varna för annalkande utryckningsfordon.
I en studie undersöktes om EVA-meddelanden gör att civila förare lämnar fri väg för utryckande blåljusfordon snabbare än om enbart siren och blåljus används. Resultaten visar att civila förare lämnar fri väg snabbare om de får ett sådant meddelande jämfört med när de inte för det. Men studien visade också att en högre andel falska larm - alltså EVA-meddelanden som inte följdes av ett utryckande fordon - har en negativ effekt som leder till längre tid för fri väg.
Forskare undersökte även hur civila förare tolkade olika blink-mönster på blåljusfordon. Resultaten visar att olika mönster har en effekt på hur förare reagerar vid situationer, som att påkalla fri väg eller stoppa framförvarande fordon. Moderna ljusmönster har därför god potental att påverka trafikens beteende.
CARER och Framtidens skadeplats
Intelligenta transportsystem leder till effektivare utryckning är ett av 11 delprojekt inom forskningsprogrammet Effektiva räddningsinsatser på framtidens skadeplats. Fler delprojekt hittar du på sidan för Framtidens skadeplats.
Här kan du läsa mer om Framtidens skadeplats