Spelinspirerad visualisering för krishantering och civilt försvar
Kunskapsöversikten undersöker hur principer för speldesign kan överföras till verktyg för krishantering och civilt försvar för att stödja bättre situationsförståelse och snabbare, säkrare beslut.
Översikten förväntas ge insikter i kunskapsläget, sammanställa forskningsfronten och identifiera viktiga kunskapsluckor för framtida forskning och innovation.
Krishantering och civilt försvar kräver snabb förståelse av komplexa geospatiala samband där stora datamängder från sensorer, satelliter, väderdata och insatsrapporter måste integreras och tolkas i realtid. Traditionella visualiseringsgränssnitt brister ofta i överskådlighet, kontextförståelse och användarfokus. Samtidigt har spelindustrin utvecklat avancerade tekniker för att presentera komplex information intuitivt och skapa intuitiv interaktion under hög belastning – genom t.ex. realtidskartor, lagerhantering, färgkodning och dynamiska hotindikatorer.
Syftet med projektet är att sammanställa befintlig kunskap om spelinspirerade designprinciper som kan förbättra visualiseringen av geospatiala data och dataflöden inom krishantering och civilt försvar. Projektet fokuserar på att utifrån kunskapsläget besvara tre centrala frågeställningar:
- Vilka visuella och interaktiva designprinciper från spelvärlden är mest lämpade för att stödja förståelse och beslutsfattande i situationer av kris och ytterst krig?
- Vilka visualiseringslösningar är mest ändamålsenliga med hänsyn till informationsflöden, användningskontext, användarbehov samt mänskliga kognitiva begränsningar?
- Hur kan dessa designprinciper integreras med befintliga teknologier, såsom artificiell intelligens (AI), geografiska informationssystem (GIS), business intelligence (BI) och beslutsstödsystem?