Virtuell simulering för att stärka räddningstjänstens förmåga vid höjd beredskap
Hur kan räddningstjänstens ledningsförmåga under höjd beredskap och krig stärkas och kvalitetssäkras med hjälp av virtuell simulering?
Den förändrade säkerhetspolitiska situationen innebär att svensk räddningstjänst behöver förberedas för insatser i en mer komplex och riskfylld miljö än tidigare. Tidigare studier visar att det krävs både teknisk och mental förmåga att agera under osäkerhet, tidspress och direkta hot. Samtidigt ökar behovet av nya former för träning som är kostnadseffektiva, realistiska och säkra att genomföra. Här erbjuder teknologier som Virtual Reality (VR) möjligheter.
Projektet undersöker hur VR-baserad träning kan användas för att öva styrkeledare och insatsledare i sina roller – från larm och första beslut om åtgärder, till rapportering och samverkan. Fokus ligger på att utveckla situations- och riskmedvetenhet, kommunikation och beslutsfattande i scenarier som speglar förhållanden vid höjd beredskap och krig.
Projektet bidrar till arbetet att stärka den kommunala räddningstjänstens roll i totalförsvaret genom att tillämpa kunskap om ledarskap, ny teknologi och utbildningsmetodik i praktiska simuleringsövningar.
Projektet sker i samarbete med räddningstjänster för att mäta och stärka lärande och färdigheter med hjälp av virtuella miljöer. Målet är att skapa ett ramverk för kvalitetssäkring av befälskompetens i hela landet.
Resultaten ska bidra till ökad förståelse för hur virtuell träning kan komplettera resurskrävande fysiska övningar på övningsfält och bli en del av Sveriges förmågeuppbyggnad inom det civila försvaret. Resultaten kan användas i metodstöd och rekommendationer för hur virtuell simulering kan integreras i utbildning, träning och övning.