Spel för lärande i civil beredskap
- Civilt försvar
- Övning
- Samverkan
Kunskapsöversikten sammanställer forskningsläget om användandet av spel för utveckling av utbildnings- och övningsmoment inom civil beredskap. Fokus ligger på samspelet mellan människa, spel och teknik i lärandesituationer. Översikten ger ökad kunskap, förbättring av civil beredskap, och underlag till fortsatt forskning.
Sveriges civila och militära beredskap är i en kontinuerlig, snabb uppbyggnadsfas präglad av en osäker omvärldsutveckling med ökande direkt och indirekta spänningar i närområdet.
Värdet av att träna, öva och utvärdera varierande scenarion i en lugn, riskfri och kontrollerad miljö bedöms högt. Genom spel kan situationsmedvetenhet och utfall av bedömningar, beslutsunderlag och beslut utvärderas för att möta nya krav på omvärldsförståelse, individuellt och organisatoriskt lärande, samt utveckling.
Projektet svarar på fem primära frågor:
- Hur påverkar användningen av spel för lärande inom civil beredskap samverkan mellan olika aktörer i en krissituation?
- Vilka designelement är viktiga för att skapa effektiva och realistiska scenarion inom spel för lärande inom civil beredskap?
- Hur kan spel för lärande inom civil beredskap bidra till ökad förmåga till beslutsfattande och ledning under tidskritiska och komplexa situationer?
- Hur kan erfarenheter och metoder från militära spel användas och anpassas för att vara relevanta för civila beredskapsaktörer på nationell nivå?
- Vilka utmaningar och möjligheter finns det med användningen av spel för lärande inom civil beredskap, och hur kan dessa hanteras för att maximera nyttan för aktörerna?