
Virtuell teknik i spelifierat lärande
Kunskapsöversikten ger en bild av aktuellt läge och potentiell framtid för spelifierad virtuell teknik för utbildning inom civil beredskap. Dagens utbildningsmetoder är otillräckliga och ger otillräckligt stöd för teambaserat samarbete i simulerade scenarier. Översikten förväntas ge insikter i hur ny teknik kan ge effektiva, tillgängliga och hållbara lösningar för civil beredskap, vilket förbättrar samhällets motståndskraft mot nödsituationer.
Utbildningsmetoder idag kan sakna inlevelse och realism, vilket hindrar effektiv krisförberedelse. De täcker inte in en effektiv riskbedömning och riskreducering. Lösningar måste bli mer personliga, tillgängliga och platsoberoende för olika grupper. Traditionella utbildningsmetoder är även resurskrävande och begränsar övningars omfattning och frekvens.
Det behövs metoder för att utvärdera teknikers effektivitet, säkerhet och användarvänlighet. Detta är avgörande när AI (artificiell intelligens) och digitala interaktioner blir vanligare inom utbildning.
Forskningens resultat
Immersiva tekniker, såsom XR (Extended Reality), spelifiering och AI, har visat sig vara mycket effektiva i katastrofberedskap och utbildning. XR möjliggör realistisk och riskfri utbildning i högriskmiljöer, vilket förbättrar beslutsfattandet och kunskapsinhämtningen.
Spelifierat lärande och seriösa spel har ökat riskmedvetenheten och procedurkunskapen, medan AI och realtidsdata bidrar till personalisering, förutsägelser och snabb feedback i utbildningsscenarier.
För att maximera fördelarna rekommenderas investeringar i tillgänglig och skalbar teknik, ökad realism och inkludering samt införande av standardiserade mätmetoder. Samarbete mellan aktörer och stödjande politik är avgörande, liksom att både begränsnings- och återhämtningsfaser ingår i utbildningen.
Sammanfattningsvis framhåller rapporten att dessa tekniker har stor potential att minska sårbarheter och bygga motståndskraftiga samhällen, förutsatt att tekniska, ekonomiska och inkluderande hinder hanteras strategiskt.