Virtuell teknik i spelifierat lärande
- Civilt försvar
- Övning
Kunskapsöversikten ger en bild av aktuellt läge och potentiell framtid för spelifierad virtuell teknik för utbildning inom civil beredskap. Dagens utbildningsmetoder är otillräckliga och ger otillräckligt stöd för teambaserat samarbete i simulerade scenarier. Översikten förväntas ge insikter i hur ny teknik kan ge effektiva, tillgängliga och hållbara lösningar för civil beredskap, vilket förbättrar samhällets motståndskraft mot nödsituationer.
Utbildningsmetoder idag kan sakna inlevelse och realism, vilket hindrar effektiv krisförberedelse. De täcker inte in en effektiv riskbedömning och riskreducering. Lösningar måste bli mer personliga, tillgängliga och platsoberoende för olika grupper. Traditionella utbildningsmetoder är även resurskrävande och begränsar övningars omfattning och frekvens.
Det behövs metoder för att utvärdera teknikers effektivitet, säkerhet och användarvänlighet. Detta är avgörande när AI (artificiell intelligens) och digitala interaktioner blir vanligare inom utbildning.
Forskningens resultat
Projektet ger innovativa utbildnings- och inlärningsmetoder och ger aktörer inom beredskapssystemet en heltäckande överblick över kunskapsläget inom XR-teknik och spelifierat lärande. Resultaten kan vägleda den framtida utvecklingen av Sveriges civila beredskap.