Risk- och kriskommunikation före och under krig
- Risk- och kriskommunikation
- Civilt försvar
Kommunikation under krig kräver särskilda åtgärder. Viktig infrastruktur kan vara skadad och den digitala miljön är en del av slagfältet. Kunskapsöversikten beskriver forskning om kommunikation från krigets Ukraina och förebyggande kommunikationsinsatser från länder i Östersjöområdet.
Riskkommunikation handlar om att stödja befolkningen att vidta åtgärder i förebyggande syfte inför en potentiell krissituation. Medborgarna ska sedan kunna klara av att tillgodose sina egna grundläggande behov och att hjälpa andra när en kris inträffar.
Erfarenheter från Ukraina
Erfarenheter från kriget i Ukraina visar att sociala medier spelar en stor roll när det gäller strategisk kommunikation från myndigheter till medborgare. Emellertid sker kommunikationen i ett förändrat medielandskap, där medborgarna rapporterar till ukrainska myndigheter via sociala medier om ryska krigsbrott och iakttagelser av rysk militär och utrustning. Sociala medier används även för att varna för beskjutning, för att mobilisera motstånd, och upplysa om desinformation.
Rysslands annektering av Krim, krigföringen i Donbass och den fullskaliga invasionen av Ukraina har också påverkat säkerhetsläget runt Östersjön. Kunskapsöversikten redovisar kommunikationskampanjer i olika länder och identifierar skillnader i tillgänglighetsanpassning, och kunskapsluckor i forskningen om kommunikation med befolkningen före och under krig.
Rekommendationer
Rapporten lyfter fram följande rekommendationer:
- Arbeta fram funktionella och flexibla metoder för kommunikation med en heterogen befolkning under krig.
- Utveckla utbildningar till en heterogen befolkning om desinformation och digital säkerhet.
- Ta fram informationsmaterial om krig som riktar sig till barn och unga.
- Utveckla information om evakuering och utrymning under kris och krig.